Franczyza to rodzaj licencji, którą nabywa strona (franczyzobiorca), aby umożliwić im dostęp do wiedzy, procesów i znaków towarowych firmy (franczyzodawcy) w celu umożliwienia stronie sprzedaży produktu lub świadczenia usługi w imieniu firmy.
W zamian za uzyskanie franczyzy franczyzobiorca zwykle płaci franczyzodawcy początkową opłatę początkową oraz okresowe opłaty licencyjne. Gdy firma chce zwiększyć swój udział w rynku lub zasięg geograficzny niskim kosztem, może stworzyć franczyzę dla swojego produktu i marki. Franczyza to wspólne przedsięwzięcie franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawca to firma, która sprzedaje prawo do używania swojej nazwy i pomysłu. Franczyzobiorca to osoba fizyczna, która dokonuje zakupu w firmie poprzez zakup prawa do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy zgodnie z istniejącym modelem biznesowym i znakiem towarowym. Franczyzy są bardzo popularną metodą dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, szczególnie dla tych, którzy chcą działać w wysoce konkurencyjnej branży, takiej jak branża fast food.
Jedną z największych zalet zakupu franczyzy jest to, że masz dostęp do uznanej marki firmy, co oznacza, że nie musisz wydawać dodatkowych pieniędzy na reklamę. Zazwyczaj umowa franczyzy obejmuje trzy kategorie płatności, które franchisingodawca musi zapłacić franczyzodawcy. Po pierwsze, franczyzobiorca musi nabyć kontrolowane prawa lub znak towarowy od franczyzodawcy w formie opłaty z góry. Po drugie, franczyzodawca często otrzymuje od franczyzobiorcy opłatę za szkolenie, wyposażenie lub usługi doradztwa biznesowego. Wreszcie, franczyzodawca otrzymuje bieżące tantiemy lub procent od sprzedaży firmy. Należy zauważyć, że franczyza jest najczęściej jest tymczasowa, podobna do dzierżawy lub dzierżawy przedsiębiorstwa, i nie oznacza własności przedsiębiorstwa przez franczyzobiorcę. W naszym kraju dobrym przykładem franczyzy jest sieć sklepów Żabka. Oczywiście znajdziemy także wiele innych firm działających na tej zasadzie.